0:00
/
0:00
Transcript

Läskrisen, dopaminfällan och vår civilisations förfall

Om hur skärmar, skola och snuttifiering skapar en läskris – och vad vi kan göra för att rädda bildning, disciplin och framtidstro i en sönderfallande civilisation.

Allt fler svenska elever klarar inte av att läsa en vanlig skoltext. Vad säger det om vårt samhälle – och om vår framtid? I det här samtalet tar vi avstamp i den alarmerande läskrisen för att diskutera större frågor: om disciplin, bildning, skärmar, dopamin, och den västerländska civilisationens moraliska sönderfall.

Vi talar om hur digitaliseringen och vår kultur av omedelbar behovstillfredsställelse hotar vår intellektuella uthållighet, varför skolan sviker barnen – och vad vi som individer faktiskt kan göra.
Samtalet rör sig från personliga reflektioner till kulturkritik, från statistik till stoicism. Vi pratar också om vikten av böcker, långkok och att möblera bort från TV:n.

🔸 Varför får lärarstudenter inte lära sig hur man lär barn att läsa?
🔸 Är skolan mer fokuserad på värdegrund än läskunnighet?
🔸 Vad gör skärmar och TikTok med barns hjärnor?
🔸 Och kan du och jag – mitt i detta – bli vinnare i den nya världen?

🕯️ Det är mörkt, men ljuset finns där för den som vågar anstränga sig. Välkommen in i samtalet.

Länkar till projekt vi talar om